לתרומה

ושותפות באגודה

3042*

לייעוץ דיסקרטי

מבט על הפלות ברחבי העולם – השוואה בין ישראל, ארה"ב ואירופה

מבט על הפלות ברחבי העולם – השוואה בין ישראל, ארה"ב ואירופה

פסק הדין של בית המשפט העליון של ארצות הברית מחודש יולי בשנת 2022, שזעזע את התחום המשפטי בכל הנוגע להפלות, עורר דיונים ברחבי העולם. ובעוד שמדינת ישראל מציגה עמדה ברורה מאוד בכל הנוגע לנושא זה, לא מן הנמנע לערוך השוואה קצרה בין חוקי ההפלות והנהלים שלנו לאלה של ארצות הברית ומדינות יבשת אירופה. 

אז אם חשוב לכם לדעת עוד, בכתבה הבאה נציג את הנושא, ונראה את התהליכים הדרמטיים שהתרחשו במקומות רבים בעולם בתחום ההפלות והפסקות ההיריון היזומות.

הפלה בישראל - מה זה בכלל אומר?

חוקי ותקנות ההפלות היריון בישראל מפורטים בחוק כבר שנים רבות. ההליך מתבצע עם בחינה של ועדה שמוסמכת לאשור הפסקת היריון.

היא מורכבת לרוב משני רופאים ועובד סוציאלי, כאשר לפחות אחת מהחברות בה היא אישה. האישור שהיא מעניקה, אם לבצע את ההפלה או לא, תלוי בתנאים ספציפיים כמו גיל, מצב משפחתי, מוגבלות עוברית אפשרית וסיכונים לבריאות ההריונית.

השיטה בישראל שונה ביחס לשאר העולם, שכן נשים שמגיעות לוועדות אלו מקבלות בדרך כלל אישור (כל עוד הן עומדות בתנאים), עם שיעור מענה חיובי של 99.6% משנת 2020. עם זאת, מספר הבקשות להפלות בישראל נמוך יחסית למדינות אירופה למשל, דבר המשקף את הלך הרוח הציבורי ביחס לבחירה בנקיטת צעד זה.

ארצות הברית: אומה בשינוי

ארצות הברית עוברת שינוי משמעותי בחוקי ההפלות שלה. הוא מונע בעיקר על ידי החלטת בית המשפט העליון לבטל את הזכות החוקתית להפלות, וכן בגלל השיח הציבורי הער שנוצר סביב הנושא. מדינות שמרניות שמרכיבות את ארצות הברית העבירו חוקים נוקשים, שאוסרים על הפלות אפילו במקרים של אונס או גילוי עריות, ומדובר על מהלך שמעורר דיון כלל ארצי.

לעומת זאת, בחלק מהמדינות כמו קליפורניה וניו יורק, יש מערכת חוקית ליברלית יותר, שמאפשרת הפלות עד השבוע ה-24, ללא צורך בסיבה או עמידה בתנאים מסוימים. אך יחד עם זאת, תחום ההפלות בארה"ב חווה טלטלה של ממש, ונדמה שהשנים הקרובות הולכות להיות משמעויות מאוד בכל הנוגע למעמד החוקי של הפסקת היריון באחת האומות הדמוקרטיות הגדולות ביותר בעולם.

הגישות השונות במדינות אירופה להפלות

אירופה מציגה נוף מגוון למדי בכל הנוגע לחוקי הפלות. מדינות מסוימות כמו אנגליה, סקוטלנד, ואיסלנד, מאפשרות לבצע הפלה עד השבוע ה-24 ללא צורך בסיבה מיוחדת. במדינות אחרות ביבשת (כמעט כל שאר מדינות אירופה שלא יוזכרו כאן), חלון ההזדמנויות לאישור פשוט של הפלה מעט צר יותר, ומסתכם בדרך כלל עד השבוע ה-12 או ה-14.

אך מנגד, במדינות רבות באירופה ביצוע הפלה היא משימה הרבה יותר מורכבת. בבלגיה, גרמניה וספרד נדרשת תקופת המתנה או קיום של "פגישות התייעצות עם גורמים לא רפואיים" (הונגריה וגרמניה) לפני הפסקת ההיריון. יתרה מזאת, בלא מעט מדינות בעלות אופי דתי יותר, אנשי מקצוע מתחום הרפואה עשויים לסרב לבצע הפלה על סמך אמונות דתיות, מה שמקשה על הגישה לשירותים מזוג זה.

המורכבות של הליך ההפלה מסביב לעולם

ההבדלים בחוקי ההפלה בין ישראל, ארצות הברית ומדינות אירופה מדגישים את המורכבות והרגישות של נושא זה. מעל כולם בולט תהליך האישור מבוסס הוועדות בישראל, שמבטיח למעשה שכמעט כל מי שמגיעה לוועדות (ועומדת בתנאים) תקבל אישור. לצד זאת, ההתפתחויות המשמעותיות בארצות הברית חושפות עד כמה אומה זו מפולגת בעניין, כאשר חלק מהמדינות מחוקקות איסורים נוקשים ואחרות מאפשרות מדיניות ליברלית יותר. 

וכן חשוב גם להזכיר שאירופה, כיבשת, מציעה קשת של גישות להפלות, מליברלית ועד מגבילה. ובנוף המגוון והמתעתע הזה, ממלאת אגודת אפרת בישראל תפקיד חשוב בהענקת מידע, תמיכה וסיוע לנשים הרות רבות, שעומדות בפני קבלת החלטות קשות. וזה לא משנה היכן את נמצאת, אנחנו בטוחים שאם הרהרת באפשרות של הפסקת היריון את מתמודדת עם סיטואציה מאתגרת. אנחנו כאן כדי לעזור לך לקבל את ההחלטה הטובה ביותר, בהתאם לנסיבות הייחודיות שלך.

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

3042*

חייגי אלינו לייעוץ דיסקרטי

בשבילך בוואצאפ

התחילי שיחה

[email protected]

כתבי לנו לאימייל

ליעוץ

דיסקרטי

איתך

בוואצאפ

דברי

איתנו

דילוג לתוכן