לתרומה

ושותפות באגודה

3042*

לייעוץ דיסקרטי

הפלה בגרידה

כל מה שיש לקחת בחשבון לפני שתחליטי

אם נכנסת להריון לא רצוי, ואת שוקלת לעבור הפלה גרידה או שאיבה, ומחפשת דרכים להפסקת ההריון, וודאי ישנן שאלות רבות שמטרידות אותך:

מה זה גרידה, מהי הפלה בשאיבה, ומהם ההבדלים ביניהן? איך עושים גרידה ואיך מבוצעת הפלה באמצעות שאיבה? האם את צפויה לסבול מכאבים אחרי גרידה ומהם הסיכונים ותופעות הלוואי?

המשיכי לקרוא וקבלי את מלוא המידע האמין שחשוב לך לדעת לפני ההחלטה.

הפלה בגרידה תהליך ושלבים עיקריים

חשיבות ההחלטה מדעת על בסיס מידע אמין ומלא

באגודת 'אפרת' אנו מציבים את זכות האישה על גופה בראש סדר העדיפויות, ומבינים שאף אחת לא יכולה באמת לקבל החלטה מושכלת בלי מידע אמין ומלא.

על מנת לאפשר לך לממש את זכותך לבחור מה נכון לך, קיבצנו עבורך את מלוא האינפורמציה אודות תופעות הלוואי והסיכונים הרפואיים בתהליך גרידה, וסקירה של החלופות העומדות בפנייך.  

הצעת עזרה כלכלית

לניתוח גרידה מספר שלבים עיקריים: 

  • הרחבה מקדימה של צוואר הרחם: שלב זה מתבצע בבית חולים, ללא הרדמה יום לפני הניתוח עצמו, באמצעות אצה למינרית שסופחת נוזלים או בעזרת מכשירים רפואיים ייעודיים למטרה זו, המכונים 'האגרים'. שיטה נוספת להרחבת צוואר הרחם היא באמצעות נטילת ציטוטק, כדור שגורם לכאבים חזקים ודימומים כבדים. ככל ששלב ההריון מתקדם – כך יידרשו שיטות אגרסיביות יותר להרחבת צוואר הרחם.
  • צום, הכנה לניתוח והרדמה: ביום הניתוח על המנותחת להתאשפז, והיא תידרש להיות בצום, על מנת להכין את גופה להרדמה המלאה.

  • הוצאת העובר ותוכן ההריון מהרחם: במהלך הניתוח עצמו, יוציאו הרופאים באמצעות מלקחיים את העובר, שק ההריון והשיליה מהרחם.
  • גרידה: בשלב זה, ייעשה שימוש בכפית גרידה על מנת לסלק שאריות וכלי דם שנותרו מחלל הרחם ומדפנותיו.
  • בדיקת אולטרא-סאונד, אשפוז להשגחה ויומיים מנוחה: מיד בתום הניתוח תעבור האישה בדיקת אולטרא-סאונד, על מנת לוודא שלא נותרו שאריות מההריון ברחמה, ותידרש להישאר בבית החולים למספר שעות השגחה. לאחר ההליך נדרשים יומיים של מנוחה מלאה. 

מיעד נוסף על הפלה בגרידה

ההבדל בין גרידה לשאיבה

שאיבה או שאיבת ואקום היא אחת הדרכים לעבור הפלה, אשר נבדלת מגרידה אך ורק בהיבט אחד: האופן בו מוציאים את העובר ואת התוכן ההריוני מהרחם. 

במהלך שאיבה, במקום שהרופא יוציא את העובר, שק ההריון והשיליה באמצעות מלקחיים, הוא שואב אותם החוצה בעזרת צינורית המחוברת למכשיר שאיבה בעוצמה חזקה. 

שאר השלבים, לרבות הצורך בהרחבה מקדימה של צוואר הרחם, צום, הרדמה מלאה וגרידה – זהים בין שתי השיטות.

היות שכך, מבחינה רפואית אין הבדלים בין שתי השיטות, כשלהפלה בשאיבה תופעות לוואי וסיכונים זהים לאלו הכרוכים בהפסקת הריון בגרידה. 

חשוב גם להבין, שמעבר לפן הרפואי נטו, לעבור גרידה, שאיבה הפלה בכלל – זו חוויה טראומטית, שכרוכה ברגשות קשים של אבל, צער עמוק ולעתים גם דיכאון שמצריך עזרה מקצועית.  

באלו שלבים של ההריון ניתן לבצע הפלה בגרידה ומתי בשאיבה?

הבחירה בין שיטות שונות להפלה מלאכותית מושפעת מגיל ההריון – כלומר ממספר השבועות שחלפו מאז הווסת האחרונה, בשקלול הערכות רפואיות על בסיס בדיקת אולטרא-סאונד. 

מקובל במרבית המקרים שהפלה בשאיבת ואקום (ולאחריה גרידה לסילוק שאריות מהרחם) אפשרית לביצוע בין השבוע השמיני לשבוע ה-12 להיריון.

לעומת זאת גרידה רגילה בה מוציאים את העובר באמצעות מלקחיים מבוצעת לרוב בשלבים מאוחרים יותר להיריון, בין השבוע ה-13 ואילך, ולא יאוחר מהשבוע ה-22 (שלאחריו ניתן להספיק את ההריון רק בהליך לידה מוקדמת של עובר מת). 

עם זאת, חשוב לציין שמדובר בהחלטה רפואית, שנתונה לשיקול דעתו של הרופא, בהתאם למצבה הרפואי של כל אישה, וכי דעותיהם של חלק מהרופאים בנושא עשויות להיות שונות במעט זו מזו.

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

גרידה סיכונים ותופעות לוואי

דיכאון לאחר הפלה, חרטה ועצב עמוק הם תופעת הלוואי השכיחה ביותר הנלווית להפסקת הריון מלאכותית, שלעתים עלולה להצריך סיוע נפשי מקצועי, אך בהחלט לא מדובר בתופעה היחידה.

ראוי לחזור ולהדגיש שלהפלה בשאיבה תופעות לוואי וסיכונים הזהים לתופעות לאחר גרידה.

לפנייך הסיכונים ותופעות הלוואי העיקריים הכרוכים בהפלה בגרידה או בשאיבה: 

  • פגיעה בפוריות: זיהומים, הצטלקויות של דפנות הרחם וניקוב דפנותיו, ואי ספיקת צוואר הרחם – כולם סיכונים שעלולים לפגוע בפוריות האישה, וכרוכים בניתוח הגרידה. 
  • זיהום רחמי: במהלך ניתוח הגרידה או לאחריו קיים סיכון להיווצרות זיהום בצוואר הרחם, ברחם עצמו או באגן, שעלול לפגוע בפוריות האישה. 
  • הצטלקות הרחם: בגרידה קיים סיכון להצטלקויות ברקמת הרחם, שעלולות לפגוע בפוריות האישה בעתיד. 
  • ניקוב דפנות הרחם: הסיכון לניקוב של דפנות הרחם במהלך ביצוע הגרידה עולה ככל שמדובר בהריון מתקדם יותר, ועלול לגרום לבעיות פוריות עתידיות.
  • ניקוב שלפוחית השתן או המעי:  העלייה בסיכון עם גיל ההריון נוגעת גם לניקוב איברים פנימיים הסמוכים לרחם, כמו שלפוחית השתן והמעיים, שעלול להוביל למצבי חירום רפואיים ולהצריך ניתוח לתיקון הנזק. 

  • סיכונים בהרדמה: כבכל ניתוח הכרוך בהרדמה מלאה, גם בגרידה קיים סיכון של תגובה אלרגית ואף שוק אנפילקטי מסכן-חיים כתגובה לחומרי ההרדמה.
  • אי ספיקת צוואר הרחם: כתוצאה מהליך הרחבת צוואר הרחם באופן מלאכותי לפני ביצוע שאיבה או גרידה, עלולה להיגרם אי ספיקה, שעלולה להוביל להפלות, או ללידות מוקדמות של פגים בהריונות עתידיים.   
  • דימום אחרי גרידה המחייב ניתוח תיקון: דימום כבד במהלך הימים ולעתים גם השבועות שלאחר ביצוע הגרידה הנו תופעת לוואי צפויה, אך לעתים נגרם אובדן דם מתמשך, המחייב ניתוח לתיקון הנזק על ידי קשירה או צריבה של כלי הדם המדמם. 
  • כאבים אחרי גרידה: כאבים באזור הרחם והבטן התחתונה הם חלק מתופעות הלוואי הצפויות אחרי גרידה, אך במקרה של כאב קשה או מתמשך, חשוב מאוד להיבדק כדי לוודא שלא מדובר בזיהום.
  • הקאות ובחילות: נשים רבות סובלות מהקאות ומבחילות במהלך ביצוע הגרידה ולעתים גם אחריה. 

שאלות נפצות

נקלעת להיריון לא רצוי ואת מתלבטת? 

יש לך שאלות בנוגע להכרעה בין ההריון לבין ביצוע הפלה בגרידה? 

אנחנו כאן ב'אגודת אפרת' בשבילך! 

אנו מזמינים אותך ליצור עמנו קשר בכל שאלה אישית, ולהיעזר בצוותים שלנו, שכוללים נשים מנוסות שעברו דרך מה שאת עוברת עכשיו, רופאים, פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות. 

הנה מספר שאלות נפוצות שנשים שנקלעו להיריון לא רצוי ושוקלות לעבור גרידה מרבות לשאול:

ניקוב דפנות הרחם, הידבקויות תוך רחמיות, זיהומים רחמיים ואי ספיקת צוואר הרחם כתוצאה מהליכי הרחבתו הקודמים לגרידה עצמה – הם הסיבוכים העיקריים שעלולים לפגוע בפוריותך.
סיבוכים אלו נחשבים לנדירים יחסית, אך שכיחותם עולה ככל שמדובר בהריון מתקדם יותר

לפי הנתונים העולים ממחקרים רפואיים בתחום, זיהומים רחמיים מתרחשים ב- 2%-3% מההפלות בשליש השני להריון, וקרע ברחם ב- 0.5% מהנשים.
ראוי גם לציין, ש- 50% מהנשים שמתקשות להרות ונזקקות לטיפולי פוריות, חוו הפלה אחת או יותר בעברן, וכן שהסיכוי להרות לאחר שלוש הפלות הנו 75% בלבד.
מעבר לכך, לא קיימים מספיק מחקרים רפואיים ארוכי טווח העוקבים אחר פוריותן של נשים שעברו גרידה, אלא רק כאלה שמתחקים אחר הסיבוכים מיד בתום ביצוע ההליך

אין מקרים בהם ההיריון ממשיך לאחר ביצוע הגרידה, היות והעובר מוצא מהרחם, באמצעות מלקחיים. אך יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם כתוצאה מתוכן הריוני שלא הוצא כראוי ביסודיות מהרחם, נגרם לאישה דימום מתמשך, שמחייב ביצוע גרידה חוזרת. הנתונים אודות שיעור ניתוחי הגרידה שמצריכים הליך חוזר לא מוצגים באופן רשמי על ידי המוסדות הרפואיים בארץ, שחלקם נוהגים להציג את הפרוצדורה כפשוטה וקלה, למרות הסיכונים המשמעותיים הכרוכים בה. 

המוסדות הרפואיים המוכרים והרופאים המהימנים יסרבו לבצע גרידה ללא אישור הועדה להפסקת היריון או בניגוד להנחיותיה. גרידה שמבוצעת בניגוד להמלצות הועדה להפסקת היריון הנה בלתי חוקית, כשהמשמעות היא שמדובר בעבירה פלילית, שדינה קנס כספי גבוה מאוד או חמש שנות מאסר. מעבר להיבט המשפטי, הפלות וגרידות בלתי חוקיות מבוצעות על ידי גורמים מפוקפקים. בהיעדר פיקוח, גרידה בלתי חוקית עלולה לפגוע משמעותית בבריאותך ובפוריותך, ואף לסכן את חייך, ולכן מומלץ להימנע ממנה בכל מחיר.

את יכולה לשקול את האפשרות לשמור על הריונך, ולבחון בהדרגה את רגשותייך ותחושותייך לגביו. תמיד עומדת לרשותך האפשרות למסור את התינוק לאימוץ, ובכך לשמח זוג המתמודד עם בעיות פריון וכמה לילד. בנוסף, חלק לא מבוטל מהנשים שנכנסות להריון לא רצוי, חוות באופן שמנוגד לציפיותיהן חוויה מעצימה ומחזקת, ובסופו של דבר שמחות להפוך לאימהות. אנו באגודת 'אפרת' כאן בשבילך, על מנת לתמוך בך במהלך קבלת ההחלטה, באמצעות צוות של מתנדבות מנוסות ואנשי מקצוע, לרבות עובדות סוציאליות, פסיכולוגים ורופאים. במידת הצורך נוכל גם להעניק לך סיוע כלכלי שיעזור לך לכלכל את עצמך במהלך ההיריון ולעמוד בעלויות גידולו של התינוק אחרי הלידה. 

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

3042*

חייגי אלינו לייעוץ דיסקרטי

בשבילך בוואצאפ

התחילי שיחה

[email protected]

כתבי לנו לאימייל

ליעוץ

דיסקרטי

איתך

בוואצאפ

דברי

איתנו

דילוג לתוכן