לתרומה

ושותפות באגודה

3042*

לייעוץ דיסקרטי

הפלה בכדורים

כל מה שחשוב לדעת לפני

אם נכנס להיריון לא רצוי, ואת שוקלת לעבור הפלה בכדורים, בוודאי ישנן שאלות רבות שמטרידות אותך, כמו: איך עושים הפלה עם כדור? עד איזה שבוע בהריון ניתן לעבור הפלה בכדורים? מהם הסיכונים ותופעות הלוואי הכרוכים בביצוע הפלה בכדור?

באגודת 'אפרת' קיבצנו את כל המידע הנחוץ לך, על מנת שתוכלי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורך, ואנחנו נמצאים כאן על מנת לתמוך בך בתהליך.

הפלה בכדורים תהליך ושלבים עיקריים

לפני הכל, חשוב להדגיש שהפסקת הריון בכדורים או כדור להפסקת הריון בחודש הראשון,  היא הפלה לכל דבר.

זאת אומרת, שזאת הפלה, על כל תופעות הלוואי והסיכונים המשתמעים מכך, שהעיקרי והנפוץ ביותר ביניהם הוא… הצער, החרטה והדיכאון שנשים רבות חוות לאחר מעשה. 

מדובר בבחירה שלא יכולה להיעשות לאחר יד, כשעל מנת לקבל החלטה מושכלת, חשוב שיהיה ברשותך כל המידע אודות התהליך ושלביו.

לפנייך השלבים העיקריים בתהליך הפלה בכדורים המכונה גם הפלה תרופתית: 

  • נטילת כדור מיפיג`ן: כדור זה חוסם את השפעת הפרוגסטרון, הורמון ההריון.
    בעקבות זאת, תתרחש ברחם היפרדות של רירית הרחם, ועמה של שק ההריון או השיליה מדפנות הרחם, והזנתו של העובר בדם ובחמצן תיפסק.
    לאחר נטילת התרופה, נדרשת האישה להישאר לכשעתיים השגחה בבית החולים בו מבוצע ההליך.
  • נטילת כדור ציטוטק: כדור זה יוצר התכווצויות חזקות ברחם, הדומות לצירי לידה, וזאת במטרה לגרום לגוף לפלוט את העובר, השיליה או שק ההריון אל מחוץ לרחם.
    נטילת הציטוטק הנה 48 שעות לאחר נטילתו של הכדור הראשון, ומחייבת את האישה להישאר למספר שעות השגחה בבית החולים.
    התהליך שמתרחש בעקבותיה ויביא לפליטת העובר וחומרי ההריון, עשוי להתמשך בין שבועיים לארבעה שבועות, ואף יותר.
    במהלך פרק זמן זה, האישה עשויה לסבול מדימומים כבדים, כאבים והתכווצויות עזות, שעלולים להשבית אותה מכל תפקוד.
  • בדיקת אולטרא-סאונד לביקורת כעבור 30 יום: בתום שלושים ימים מהמועד בו בוצעה הפסקת הריון תרופתית, תזומן האישה לבדיקת אולטרא-סאונד, על מנת לוודא שלא נותרו שיירים מההיריון ברחמה. 
  • במידה ויימצאו שיירים מההיריון, תידרש האישה ליטול כדור ציטוטק נוסף, או לעבור ניתוח גרידה. 

הפלה בכדורים: עד איזה שבוע היא אפשרית? 

הפלה בכדורים מתבצעת עד לשבוע השביעי להיריון, כלומר עד 49 ימים ממועד הווסת האחרונה – או לכל היותר בתום שלושה שבועות של איחור בדימום הווסת. 

יחד עם זאת, לפי הוראות משרד הבריאות יש לוודא את קיומו של שק הריון ברחם באמצעות בדיקת אולטרא-סאונד לפני ביצועה של הפלה תרופתית.

דרישה זו עשויה לעכב את ביצוע ההליך, שכן בחלק מהמקרים שק ההריון יופיע באופן שניתן לצפות בו באמצעות האולטרא-סאונד רק משבוע שישי להריון. 

בנוסף, חשוב להדגיש שגם ביצוע הפלה בכדורים מחייב את האישה לעבור דיון על מנת לקבל את אישורה של הועדה להפסקת היריון. 

מיעד נוסף על הפלות בכדורים

שיעורי הכישלונות של הפלה בכדורים

שכיחותו של מצב בו אישה שעברה הפלה בכדורים נאלצת לחזור על התהליך או לעבור גרידה, לפני נתונים רשמיים של משרד הבריאות, עומדת על 5% מכלל הנשים שמבצעות הפלה בכדורים.

אבל מתברר שבפעול, לפי נתונים מהשטח, שנאספים בבתי החולים הגדולים בארץ וכן במחקר מדעי רחב היקף שנערך – שיעור הכישלונות גבוה בהרבה. 

לדוגמא, לפי הנתונים של בית החולים בילינסון, הפלה בכדורים נכשלת ב-15% מהמקרים, ואילו במחקר המדעי שנערך בבית החולים שיבא – מדובר על 13%-21% כישלונות. 

ממצאי המחקר מצביעים על כך ששיעור הכישלונות של הפלה בכדורים עולה עם גיל ההריון, כשיעילותה רבה יותר עד לשבוע החמישי להיריון, בשבוע השישי שיעור הכישלונות מטפס ל-14%, ואילו בשבוע השביעי כבר מדובר ב-22% כישלונות. 

מה קורה אם ההפלה בכדורים נכשלת? 

נשים שנטלו כדורים לצורך הפסקת הריון תרופתית והתהליך נכשל, עלולות לסבול מדימום כבד מאוד במשך כל תקופת ההמתנה לבדיקת הביקורת (30 ימים), המלווה בכאבים ובהתכווצויות חזקות, עד כדי השבתתן מכל עיסוק ותפקוד.

לאחר מכן, הן תלויות בשיקול דעתו האישי של הרופא המטפל, היות ואין נהלים ברורים וחד משמעיים בנושא זה, מה שמסכן את בריאותן.

האפשרויות שעומדות בפני הרופאים נעות בין המלצה ליטול כדור נוסף, ולנסות לגרום שוב להפלה תרופתית, מה שאומר לחזור על כל התהליך, לרבות הדימום והכאבים, מחדש, פעם נוספת ובחלק מהמקרים גם פעמיים נוספות.

החלופה היא לבצע באישה, שחודש שלם של דימומים וכאבים מאחוריה, ניתוח גרידה בהרדמה מלאה, על כל השלכותיו, לרבות הצורך לעבור הליכים פולשניים להרחבת צוואר הרחם, והסיכונים המשמעותיים לפוריות. 

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

הפלה בכדורים תופעות לוואי

להפלה בכדורים סיכונים משמעותיים ותופעות לוואי חמורות, שהעיקרית בהן היא… פיתוח דיכאון לאחר הפלה, המחייב קבלת סיוע נפשי מקצועי ולעתים אף טיפול תרופתי פסיכיאטרי. 

זאת היות ונשים רבות שמבצעות הפלה בכדורים חוות דיכאון, רגשות אשמה, צער וחרטה לאחר ההליך. 

במידה וההפלה מבוצעת להפסקתו של הריון שהתרחש במסגרת קשר זוגי קיים – עלולה גם להיות לכך השפעה הרסנית ומטלטלת על הזוגיות, וייתכן מאוד שהחוויה הטראומטית תביא לסיומה.

מעבר לכך, על אף שהפלה בכדורים מתקיימת בשלבים מוקדמים של ההריון, ובאמצעים תרופתיים ולא כירורגיים, מדובר בתהליך ממושך, שלוקח מספר שבועות, וכרוך בסיכונים משמעותיים ובתופעות לוואי לא פשוטות:

  • סיכון לפוריות האישה: סיכונים לפוריות בהפלה בכדורים הם נדירים יחסית אך בהחלט קורים, כתוצאה מסיבוכים כמו הידבקויות, דימומים מתמשכים וזיהומים ברחם.
  • זיהום רחמי: במקרים בהם נותרים שיירי הריון ברחם, עולה הסיכון להיווצרותו של זיהום, שעלול לסכן את פוריות האישה.
    לכן, בכל מקרה של חום לאחר הפלה בכדורים – חשוב להיבדק מידית על ידי רופא, ולקחת אנטיביוטיקה במידת הצורך.
  • הידבקויות בחלל הרחם: הידבקויות בחלל הרחם עלולות להתרחש בכל הפלה בכדורים, ובמיוחד במקרים בהם נגרם דימום מתמשך.
    מדובר בסיבוך שמסכן את פוריות האישה, ועלול למנוע ממנה להיכנס להיריון בעתיד או לחילופין לחשוף אותה להפלות טבעיות חוזרות בהריונות עתידיים.

  • דימום מתמשך: משך הדימום הצפוי לאחר הפלה תרופתית הנו שבועיים עד ארבעה שבועות, כשבמקרים רבים מדובר בדימומים כבדים.
    יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הדימום מתמשך מעבר לטווח הזמן הזה, עקב הישארותם של שיירים מההיריון ברחם, מה שגורם לאיבוד דם רב, שמחליש את האישה, ובמקרים קיצוניים עלול אף לסכן את חייה.
  • כישלון ההפלה בכדורים שמעורר צורך לחזור בשנית ובשלישית על ההליך: במקרים בהם ההפלה בכדורים נכשלת, ובבדיקת הביקורת מתגלים שיירים מההיריון ברחם, חלק מהרופאים ימליצו על נטילה חוזרת של כדורי הציטוטק.
    מקרים אלו מחייבים אשפוזים חוזרים ונשנים, דימומים וכאבים לאורך חודשיים ועד שלושה חודשים, וכמובן – את הכאב הנפשי שכרוך בצורך לעבור שוב את החוויה הטראומטית.
  • כישלון ההפלה בכדורים המעלה צורך בביצוע ניתוח גרידה: לעתים לאחר חודש ימים או יותר של דימומים, כאבים וכאב לב, מתברר שההפלה בכדורים נכשלה, והאישה מופנית לביצוע ניתוח גרידה.
    הגרידה מסכנת את האישה בסיבוכים נדירים אך חמורים מאוד, כמו ניקוב דפנות הרחם, זיהומים והידבקויות ברחם, אי ספיקת צוואר הרחם כתוצאה מהליכי הרחבתו לפני ביצוע הניתוח, ותופעות הלוואי הכרוכות בהרדמה מלאה.
  • כאבים לאחר ההפלה התרופתית: בזמן התרחשות ההפלה ובמהלך החודש שלאחר נטילת הציטוטק ייתכנו כאבים והתכווצויות עזות ברחם ובנרתיק, עד לרמה שמצריכה נטילת משככי כאבים וימי מחלה. 
  • סחרחורות וכאבי ראש: סחרחורות, כאבי ראש וחולשה כלולים בתופעות הלוואי של הכדורים בהם משתמשים לצורך ביצוע ההפלה, ונובעים לעתים גם מאיבוד הדם הרב.
  • חום, מיחושים בחזה וצמרמורות: חום, מיחושים בחזה וצמרמורות עלולים להיגרם כחלק מתופעות הלוואי של הכדורים המשמשים לביצוע ההפלה.
    בכל מקרה של עליית החום יש להיבדק בדחיפות על ידי רופא, כדי לשלול את קיומו של זיהום רחמי, ולקחת אנטיביוטיקה למניעת נזקים לפוריות במידת הצורך.

פוסטינור – 'גלולת היום שאחרי' 

תרופה זו ניתנת לנשים שקיימו יחסי מין בלתי מוגנים או ללא אמצעי מניעה, בטווח שבין יום ל-72 שעות לאחר קיום היחסים. 

התרופה נועדה לשימוש חד פעמי, כאמצעי חירום, ונטילה חוזרת עלולה לסכן את פוריותך ולשבש את סדירות המחזור, היות והיא מכילה ריכוז של הורמונים הגבוה פי עשרים בקירוב ביחס לריכוזם בגלולות רגילות למניעת הריון.

חשוב גם להדגיש, שהפוסטינור יכול למנוע היריון אך ורק אם נוטלים אותו לפני מועד הביוץ, שכן פעילותו מבוססת על מניעת הביוץ באמצעים הורמונאליים. 

במידה והגלולה ניטלה לאחר מועד הביוץ – היא לא תמנע היריון, ובמקרה זה חשוב גם לדעת שהתרופה איננה מהווה סיכון לעובר המתפתח.

על כן במידה ונטלת פוסטינור לאחר מועד הביוץ, התברר לך שאת בהיריון למרות זאת, ואת שוקלת להמשיך אותו – אין חשש לבריאותו של עוברך. 

בכל מקרה, מומלץ להימנע מליטול פוסטינור מבלי להתייעץ לפני כן עם רופא נשים. 

תופעות לוואי וסיכונים בנטילת פוסטינור

חשוב לדעת שלמרות שגלולת הפוסטינור נמכרת ללא מרשם רופא, היא כרוכה בתופעות לוואי ובסיכונים לא מבוטלים: 

  • פגיעה בפוריות ושיבוש המחזור: בנטילה חוזרת או בתדירות גבוהה מידיי, עלול כדור הפוסטינור לגרום לשיבושים בסדירות המחזור עד כדי פגיעה בפוריות האישה, בשל רמות ההורמונים הגבוהות שבו (פי עשרים ביחס לגלולות רגילות למניעת היריון).
  • היריון מחוץ לרחם: בחלק מהמקרים עלול כדור הפוסטינור לגרום להיווצרותו של היריון מחוץ לרחם – מצב חירום רפואי שמסכן את חיי האישה ואת פוריותה באופן משמעותי וחמור, ומחייב ניתוח דחוף.

  • סיכון להיווצרות קרישי דם אצל הסובלות מקרישיות יתר ובקרב מעשנות כבדות: לנשים הסובלות מקרישיות יתר ולמעשנות כבדות אסור לקחת פוסטינור, שמסכן אותן בהיווצרותם של קרישי דם, שעלולים לגרום לשבץ מוחי או להתקף לב.
  • בחילות, שלשולים וכאבי בטן
  • כאבי ראש ותשישות

 

שאלות נפצות

נכנסת להריון לא רצוי ואת מתלבטת מה לעשות? 

יש לך שאלות בנוגע להכרעה בין ההריון לבין ביצוע הפלה? אנחנו כאן ב'אגודת אפרת' בשבילך! 

אנו מזמינים אותך ליצור עמנו קשר בכל שאלה אישית, ולהיעזר בצוותים שלנו, שכוללים נשים מנוסות שעברו דרך מה שאת עוברת עכשיו, רופאים, פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות. 

הנה מספר שאלות נפוצות שנשים בהיריון לא רצוי השוקלות הפלה תרופתית מרבות לשאול:

בהחלט כן.
כל הפלה מחייבת מבחינה חוקית דיון וקבלת אישור מטעמה של הועדה להפסקת הריון, גם אם היא מבוצעת באמצעים תרופתיים, לרבות הפלות שמתקיימות בשבועות המוקדמים ביותר של ההריון.
זאת ועוד: הועדה להפסקת הריון מחייבת אישור רופא לפיו בוצעה בדיקת אולטרא-סאונד בה נמצא שק הריון ברחם.

עלות הדיון בוועדה להפסקת הריון היא כ-360 שקלים, ואילו ההפלה עצמה עולה כ-1,800 שקלים במסגרת הרפואה הציבורית, וסביב 5,000 שקלים במוסדות רפואיים פרטיים.

הדבר אפשרי אך לא מומלץ.
למרות סיכוניה, שיעורי כישלונות גבוהים יחסית ושאר חסרונותיה של ההפלה בכדורים, היא נחשבת להליך בטוח יותר ביחס לגרידה כירורגית, שמסכנת את פוריות האישה במידה רבה יותר. 

הפלה שמבוצעת בהיעדר אישור מטעם הועדה להפסקת הריון או בניגוד להמלצותיה  הנה בלתי חוקית, ונחשבת לעבירה פלילית, שהעונש עליה נע בין קנס כספי גבוה מאוד לבין חמש שנות מאסר.
רופאים מהימנים ומרכזים רפואיים מוכרים, בין אם הם ציבוריים או פרטיים, לא יסכימו לבצע הפלה בלתי חוקית.
לפיכך, גורמים המסכימים לבצע הפלה בלתי חוקית עלולים להיות מפוקפקים, ובהיעדר פיקוח – מגיעים לכותרות העיתונים מקרים רבים וטרגיים של הפלות פיראטיות שמסכנות את חייה האישה ופוריותה, ומסתיימות באופן טרגי.
באגודת 'אפרת' אנו מפצירים בכל לשון של בקשה להימנע מביצוע הפלות בלתי חוקיות, שמפקירות את חיי הנשים ומסכנות את פוריותן.

את יכולה לשמור על ההריון, ובמהלכו לשקול מחדש את האפשרות לשמור על התינוק, או למסור אותו לאימוץ, ובכך לשמח זוג שסובל מעקרות.
במידה וחששותייך נובעים מקשיים כלכליים, חשוב שתדעי שבאגודת 'אפרת' יש לך אפשרות לקבל תמיכה כלכלית, שתסייע לך לעמוד בהוצאות גידול תינוקך.
אנחנו כאן בשבילך, כדי לתמוך בך, להוות אוזן קשבת, ולהעמיד לרשותך את הצוותים המקצועיים שלנו, הכוללים מתנדבות מנוסות שעבור חוויות כמו שלך, עובדות סוציאליות, פסיכולוגים ורופאים שיוכלו לתת לך חוות דעת שניה. 

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

איתך לאורך כל הדרך!

מלאי את הטופס ואנו נחזור אליך בהקדם!

3042*

חייגי אלינו לייעוץ דיסקרטי

בשבילך בוואצאפ

התחילי שיחה

[email protected]

כתבי לנו לאימייל

ליעוץ

דיסקרטי

איתך

בוואצאפ

דברי

איתנו

דילוג לתוכן